Sektörün devi Aksa Doğalgaz halka arz hazırlığında

MEHMET KARA – ÖZEL RÖPORTAJ

Avrupa’nın önde gelen doğalgaz tüketen ülkelerinden Türkiye, bu alanda ciddi talep artışına sahne olmaya devam ediyor. Uzun dönemli bakıldığında, bu gaz talep artışının arkasında yatan ana neden, ülkedeki nüfus artışı ve ekonomik büyüme… Ancak Türkiye’nin en büyük doğalgaz dağıtım oyuncusu Aksa Doğalgaz’ın verilerine bakılırsa, bu yıl gerek toplamda gerekse abone başına doğalgaz tüketiminde uzun dönemli eğilimden farklı olarak hane başına tüketimde de ciddi artış bekleniyor. Bu farklılığın nedeni olarak, iklim şartlarına işaret ediliyor. Aksa Doğalgaz Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Arslan Enerji Günlüğü’nün sorularını cevapladı.

Aksa Doğalgaz için 2025 yılı nasıl geçiyor?

Geçtiğimiz yıl güçlü bir operasyonel performans sergileyerek finansal dayanıklılığımızı koruduk ve istikrarlı bir büyüme elde ettik. 2024 yılının sonuna doğru abone sayımız 5,4 milyona ulaştı. Ancak yalnızca organik büyümeyle yetinmedik; yılın son günü tamamladığımız Bursagaz ve Kayserigaz satın almalarıyla hem Türkiye’nin en büyük doğal gaz dağıtım şirketi konumumuzu pekiştirdik hem de Avrupa’nın en büyük dördüncü doğal gaz dağıtım şirketi seviyesine yükseldik. Bu yılın ilk yarısında ise abone sayımız 7,5 milyona ulaştı. Bu anlamlı veri, adım adım planlayarak hayata geçirdiğimiz stratejimizin başarıya ulaştığının en somut göstergelerinden biri.

Yılın ilk yarısındaki doğal gaz tüketiminiz nasıl bir seyir izledi?

2024 yılının ilk altı ayında dağıtım bölgelerimizde 5,7 milyon metreküp doğal gaz tüketilirken, 2025’in aynı döneminde Bursagaz ve Kayserigaz’ın satın alınmaları sonrası bu hacim 8,9 milyon metreküpe ulaştı. İki dönem arasındaki 3,2 milyon metreküplük artış, yüzde 57 gibi önemli önemli bir büyümeye işaret ediyor.

Farklı tüketim gruplarında abone başına gaz tüketiminde nasıl bir eğilim göze çarpıyor?

2025 yılının ilk altı ayında konut tüketiminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13’lük bir artış yaşandı. Özellikle ocak ayında yüzde 18, martta yüzde 31 ve mayısta yüzde 70 oranındaki artış dikkat çekti. Ocak ve mart ayları geleneksel anlamda yüksek tüketimin görüldüğü dönemler arasında yer alırken, mayıs ayında yaşanan bu sıra dışı artışın temel nedeni, geçen yılın aksine sıcaklıkların mevsim normallerinde seyretmesidir. Şubat ve nisan aylarındaki tüketim ise geçmiş yıllardaki eğilimle paralel seyretti.

Hane başına tüketim verilerinde durum nasıl?

Türkiye’de geçen yıl hane başına ortalama 935 metreküp doğal gaz tüketimi gerçekleşti. Bu yılın ilk yarısında lisans bölgelerimizde hane başı ortalama 750 metreküp doğal gaz tüketildi. Yıl sonunda bu rakamın 1100 metreküp seviyesine ulaşacağını öngörüyoruz. Bu da geçen yıla kıyasla hane başına 185 metreküplük bir tüketim artışı (yaklaşık yüzde 20) anlamına geliyor.

Konut dışı alanlardaki tüketimi nasıl seyretti?

Ticari işletmelerde de konutlardakine benzer bir eğilimin devam etiğini gözlemliyoruz. Mayıs ayında ısınma amaçlı doğal gaz kullanan işletmelerde tüketim değeri bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 47,5 arttı. Bu artışın ticari faaliyetlerden ziyade hava koşullarındaki farklılıktan kaynaklandığını düşünüyoruz. Sanayi kullanımında ise nisan ayında doğal gaz tüketimi bir önceki yıla göre yüzde 18 artarken, haziran ayındaki artış yüzde 11 oldu.

Yatırımlarınızabursagaz-2025.jpg değinebilir misiniz?

Türkiye’de geçen yıl doğal gaz dağıtım şirketleri toplam 15 milyar TL’lik yatırım gerçekleştirdi. 2024 yılında gerçekleşen bu yatırımların 6,2 milyar TL’sine tek başımıza imza atarak, büyümemizi sürdürdük. Şirketimizin sürdürülebilir büyüme vizyonu doğrultusunda yalnızca bugünü değil geleceği de gözeten uzun vadeli yatırımlarda bulunuyoruz. Bu çerçevede Kayserigaz ve Bursagaz şirketlerini bünyemize kattık.

Bursagaz ve Kayserigaz’ın katılımı rakamsal büyüklüklerinize nasıl yansıdı?

Bu iki değerli şirketin katılımıyla, toplam şebeke uzunluğumuzu 62 bin kilometreye, abone sayımızı 7,5 milyona, yıllık doğal gaz dağıtım miktarımızı 14 milyar metreküpe ulaştırdık. Şu an itibarıyla 32 ilin sınırları içerisinde yer alan 29 il merkezi ile 339 ilçe ve beldede doğal gaz dağıtım ve perakende satış faaliyetlerimize devam ediyoruz.

Aksa Doğalgaz geçmişte halka arzı gündemine almış ancak daha sonra bundan vaz geçilmişti. Halka arz yeniden gündemde mi?

Halka arz süreçlerimiz, gündemimizin öncelikli konularının başında yer alıyor. 2025 yılı sonuna kadar halka arz için gerekli hazırlıklarımızı tamamlama planımız bulunuyor. Amacımız, sürdürülebilir büyümemizi güçlendirerek hem ülkemizde hem de uluslararası ölçekte doğal gaz dağıtım sektöründe referans bir marka olmak. Biz de üzerimize düşen görevi yapıyor, güçlü altyapı ve hizmet ağımızla 2030 Global Aksa Stratejisi doğrultusunda ilerliyor, uzun vadeli yatırımlarımıza ara vermeden devam ediyoruz.

Uzun vadeli yatırımlar demişken, hedeflerinizden söz eder misiniz?

Gerçekleştirdiğimiz yatırımlarla hizmet ağımızı sürekli büyütürken hem abone sayımızı hem de doğaya olan desteğimizi her geçen gün artırıyoruz. Ancak bizim asıl hedefimiz değişmiyor: Doğal gazın kesintisiz konforunu ve aile bütçelerine sağladığı önemli katkıyı her vatandaşımıza güvenle ulaştırmak.

aksa-dogalgaz-tesis.jpgSon dönemde tüm sektörlerin ortak kesişim kümesi haline gelen yapay zeka ile ilginiz?

Aksa Doğalgaz Mükemmel Müşteri Deneyimi hedefi ile çalışıyor. Bu çerçevede devreye aldığımız yapay zekâ tabanlı çözümlerle birlikte müşteri deneyim yolculuğunu tüm temas noktalarımızda sürekli ölçümlüyor, abonelerimize daha etkin ve zengin bir müşteri deneyimi yaşatıyoruz. Bu kapsamda hayata geçirdiğimiz dağıtım sektörünün de öncü uygulamalarından biri de abone deneyim anketlerimiz oldu.

Ne tür sonuçlar aldınız bu anketlerden?

2024 yılı boyunca 15 farklı konu başlığında gönderdiğimiz yaklaşık 1 milyon anket üzerinden aldığımız 60 bini aşkın geri bildirim, müşteri yolculuğumuzu daha rafine hâle getirirken, iş süreçlerimizi de veriye dayalı biçimde yeniden şekillendirdi. Uluslararası müşteri memnuniyeti ölçüm standartları olan NPS (Net Tavsiye Skoru) ve CSAT (Genel Memnuniyet) metrikleriyle değerlendirilen bu anketlerde, 5 üzerinden 4,3 oranında genel memnuniyet skoru elde ettik. Ayrıca her 10 abonemizden 9’u deneyiminden memnuniyetle söz ederek, güçlü müşteri bağlılığımızı bir kez daha ortaya koydu. Bu arada 14’üncüsü gerçekleştirilen Türkiye İtibar Endeksi Araştırması’na göre ‘Enerji Sektörünün En İtibarlı Markası’ ünvanına değer görüldük. Bu anlamlı ödül, çalışmalarımızın abonelerimiz nezdinde başarıyla karşılık bulduğunu bizlere gösteriyor.

Memnuniyet demişken, engelli abonelere yönelik çözümlerinizden de söz edebilir misiniz?

Can Yoldaşı projemizi 2015 yılında engelli abonelerimize daha hızlı hizmet götürerek onların yaşamlarını kolaylaştırmak için geliştirdik. Projemiz kapsamında kayıtlı abone sayımız 2024 yılı sonunda 6.376’ya ulaştı. 2024 yıl sonu itibarıyla gelen 2.990 çağrıya ortalama 4 saniye çağrı yanıtlama hızıyla karşılık verdik, 876 engelli abonemize de acil durum ekiplerimizle ulaşarak yaşadıkları sorunun çözümünü sağladık. Bir diğer projemiz de Engelsiz Aksa. Doğal gaz dağıtım sektöründe Türkiye’de bir ilke daha imza atarak Engelsiz Aksa projemizi devreye aldık. Yapay zekâ destekli işaret dili eklentisi ve erişilebilirlik araçları sayesinde aksadogalgaz.com.tr adresindeki metinler, görseller ve video içerikler anlık olarak işaret diline çevrilebiliyor ve seslendirilebiliyor. Engelsiz Aksa uygulamamız ile işitme ve görme engelli bireylerin dijital ortamlarda bilgiye ve hizmete eşit koşullarda erişimini sağlayarak, tüm abonelerimize engelsiz ve kapsayıcı bir hizmet sağlıyoruz. 

Mehmet KARA – Enerji Günlüğü 

.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir